Didactic sequence to promote Global Citizenship in the internationalization of the Portuguese language context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n4p9-30

Keywords:

Cidadania Global, Internacionalização da língua portuguesa, histórias digitais

Abstract

In this study, it is suggested that education for Global Citizenship, which is related to people who are concerned with issues at the local and global level (Clifford, 2018), can be promoted through a didactic sequence (DS) within the framework of internationalization of the Portuguese language, which encompasses the creation of digital stories. Therefore, based on theoretical contributions of researchers such as Severo and Leviski (2019), Belli and Luna (2024) and Schaefer (2024a, 2024b), this study aims to present a DS as a strategy for promoting education for Global Citizenship in the internationalization of the Portuguese language context. This DS, which can be applied over the course of 15 classes, includes the online interaction of students from a Brazilian institution with students from an Angolan and a German institution. It can be said that suggestions for activities that propose the use of different digital resources, such as those used in this study, have the potential to facilitate the construction of linguistic-cultural knowledge, critical thinking and the development of Global Citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Schaefer, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Pós-doutorando em Linguística na Humboldt Universistät zu Berlin pelo Programa CAPES/Humboldt. Professor-investigador no Departamento de Línguas (português / inglês / espanhol) do Instituto Federal Catarinense (IFC), Campus Brusque. Doutor em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários pela UFSC. Mestre em Educação pela UNIVALI. Graduação em Letras - Português / Inglês / Espanhol pela UNIFEBE. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2642091854219834 / ORCID iD   https://orcid.org/0000-0002-2349-0175

References

BECKER, J. o ensino do português como língua estrangeira na Alemanha: enquadramento do Português no ensino superior Alemão. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira) — Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/15731. Acesso em: 23 jan. 2024.

BELI, M.; LUNA, J. M. F. Uma teoria fundamentada sobre a atuação docente no contexto da educação global. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo escolar: globalização e perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 9–26.

CABRAL, N. F. Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém: SBEM/SBEM-PA, 2017.

CAPARROS JUNIOR, J. B. Institucionalização da internacionalização da educação superior: estudo de aplicação prática à luz do círculo de internacionalização de Knight de 1994. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) — Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba, 2020. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/handle/1/467. Acesso em: 20 fev. 2024.

CLIFFORD, V. Exploring internationalization of the curriculum through the lens of global citizenship. In: LUNA, J. M. F. (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania. Campinas: Pontes, 2018. p. 13–31.

DOLZ, J. Prefácio do dossiê “sequências didáticas de gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa linguagem e educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz”. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1, p. 01–11, 2023.

GUIMARÃES, R. M.; SILVA, K. A. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: um olhar decolonial a partir dos Institutos Federais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 33-56, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-14-8529.

GULTEKIN, O. The phases of international education and internationalization throughout History. World Journal of Education and Humanities, Los Angeles, v. 3, n. 2, p. 96-111, 2021. DOI: 10.22158/wjeh.v3n2p96.

HANNA, V. L. H. As humanidades, o pensamento crítico, a interculturalidade: em busca de cidadãos globais. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo escolar: globalização e perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 73–98.

HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: from concept to action.1. ed. Washington, DC: NAFSA, 2011.

KNIGHT, J.; DE WIT, H. Internationalization of higher education: past and future. International Higher Education, Boston, n. 95, p. 2-4, 2018. DOI: 10.6017/ihe.2018.95.10715.

KÖHLER, F.; BRITZ, L.; MOROSINI, C. M. A internacionalização na educação básica e os marcos regulatórios nacionais. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 10, n. 11, p. 270-279, 2023. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/9191. Acesso em: 15 fev. 2024.

LAMBERT, J. Digital storytelling: capturing lives, creating community. 1. ed. Berkley: Digital Diner Press, 2006.

LAMBERT, J. Digital storytelling cookbook. 1. ed. San Francisco: Digital Diner Press, 2007.

LEGIÃO Urbana - O Teatro dos vampiros. [S. l.: s. n.], 2009. 1 vídeo (4m7s). Publicado pelo canal Music vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=B6iuIssVqRA. Acesso em: 10 fev. 2024.

MELO, João. Português, língua nacional angolana. Diário de Notícias, 3 jul. 2020. Disponível em: https://www.dn.pt/edicao-do-dia/04-jul-2020/portugues-lingua-nacional-angolana-12384404.html/. Acesso em: 15 fev. 2024.

MENDES, E.; PIRIS, E. L.; RIBEIRO, J.; MELO-PFEIFER, S. Apresentação dossiê pluricentrismo linguístico do português: perspectivas para o ensino e a formação de professore(a)s. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 73, p. 328–337, 2022. DOI: 10.9771/ell.i73.50757.

MESQUITA, A. C. A promoção da língua portuguesa à escala global através do ensino do português como língua estrangeira. In: LUNA, J. M. F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo escolar: globalização e perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024. p. 123–138.

MIGUEL, A. J. Das políticas às práticas: possibilidades da noção de português língua pluricêntrica em formação de professores. In: KUHN, T. Z.; SCHOFFEN, J. R.; PERNA, C. B. L.; ANTUNES, A. J.; CARILO, M. S. (org.). Português língua pluricêntrica: das políticas às práticas. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 41–59.

NUNES, R. H.; SILVA, K. A. Ensino de língua portuguesa e educação humanizadora: protagonismo linguístico e emancipatório em tempo de crise. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v. 1, n. 1, p. 166-188, 2022. DOI: 10.53282/pqe.v1i1.947. Acesso em: 22 jun. 2024.

O’DOWD, R. Developing transferable skills in virtual exchange. Journal of Virtual Exchange, Groningen, v. 6, p. v-xii, 2023. DOI: 10.21827/jve.6.41362

REIMANN, D. Por quê uma didática do Português como língua estrangeira? (“Fachdidaktik Portugiesisch”) na Alemanha?: para a fundação de uma disciplina. In: COELHO, L. (org.). Portugal – Alemanha: convergências e divergências. Portela: Lisbon International Press, 2022. p. 257–283.

ROBIN, B. R. The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review, Barcelona, v. 30, p. 17-29, 2016.

RODGERS, O.; NÍDHONNCHADHA, L. The DNA of digital storytelling: a case study from a higher education LSP classroom. The EuroCALL Review, Valencia, v. 30, n. 1, p. 63-77, 2023. DOI: 10.4995/eurocall.2023.17232.

ROIZ, A. L. O uso e o ensino de músicas em sala de aula de Língua Estrangeira moderna para ampliação de repertório lexical e aumento do conhecimento cultural. 2017. Monografia (Especialização em Ensino de Língua Estrangeira Moderna) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://portaldeinformacao.utfpr.edu.br/Record/riut-1-18963/Details . Acesso em: 10 fev. 2024.

SCHAEFER. R. Uma proposta teórico-metodológica para o desenvolvimento da competência intercultural mediante a literatura no contexto da internacionalização curricular. E-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-28, 2024a.

SCHAEFER, R. Uma proposta de atividades envolvendo o Duolingo para o fomento da Cidadania Global na Educação Profissional e Tecnológica. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p.1-29, 2024b.

SCHAEFER, R. Uma sequência didática para o gênero redação do ENEM: caminhos em direção à Cidadania Global no âmbito da internacionalização. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, p. 1-22, 2024c.

SCHAEFER, R.; HEEMANN, C. Telecolaboração: pela cidadania global na internacionalização do currículo em uma instituição de ensino brasileira. In: LUNA, J. M.

F.; SEQUEIRA, R. M. (org.). Currículo escolar: globalização e perspetivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024, p. 99–122.

SEVERO, C. G.; LEVISKI, C. E. Internacionalização da língua portuguesa: assimetrias, heterogeneidade e poder. Organon, Porto Alegre, v. 34, n. 66, p. 1-16, 2019. DOI: 10.22456/2238-8915.90747.

SILVA, E. V. Learning portuguese in the context of climate change and the Amazon. London: Routledge, 2025.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-10-14

How to Cite

SCHAEFER, Rodrigo. Didactic sequence to promote Global Citizenship in the internationalization of the Portuguese language context. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 4, p. 9–30, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n4p9-30. Disponível em: https://www.ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51790. Acesso em: 8 dec. 2025.