Connections between editorial design and the artist's book in the piece "De novo"
halfway between design and the arts
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2025.v16.n1.50898Keywords:
graphic design, editorial design, artist's bookAbstract
The article aims to discuss the relationship between the concept of "artist's book" and the practice of graphic and editorial design in the contemporary context, based on the book "De Novo" by brazilian designer Gustavo Piqueira. Starting from the traditional concepts of the book and variations and ruptures brought about, both by the arts and design, aspects related to the interdependence between form and content, production process and manipulation of traditional structures are addressed and correlated, with a view to re-signification. The research has a qualitative approach and the procedures used were bibliographic research and documentary research. The study intends to contribute to the expansion of reflection about the crossings and overlaps, characteristic of contemporaneity, which affect and influence the practice of design, specifically graphic and editorial design. In the end, there is a conceptual fluidity in the face of subjective intentions, both in the field of Design and in the field of Arts, or even when there is a meeting between both.
Downloads
References
BOMFIM, Gustavo. Fundamentos de uma teoria transdisciplinar do Design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, v. 5. n. 2, p. 27-41, dez. 1997.
CANTON, Katia. Narrativas enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009a.
CANTON, Katia. Tempo e memória. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009b.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DE NOVO, um livro de Gustavo Piqueira. Lote 42. [S. l.: s. n.], 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MSQ2AE96TPg. Acesso em: 9 ago. 2023.
DERDYK, Edith. Entre ser um e ser mil. In: DERDYK, Edith (org.). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013. p. 9-15.
DOMICIANO, Cassia L. C. O Livro na contemporaneidade: crises, novos formatos e editorias. Revista Educação Gráfica, Bauru, p. 6-16, jul. 2021. Edição 25 anos.
LUPTON, Ellen. A produção do livro independente: um guia para autores, artistas e designers. São Paulo: Edições Rosari, 2011.
MEGGS, Philip. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
MOURA, Mônica. Poéticas do design contemporâneo: a reinvenção do objeto. III Seminário Nacional de Pesquisa em Cultura Visual, 2010, Goiânia. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM CULTURA VISUAL, 3., 2010, Goiânia, GO. Anais [...]. Goiânia: Editora da UFG, 2010.
MUNARI, Bruno. Libro illeggibile. Mantova: Corraini Edizioni, 1984. Disponível em https://corraini.com/en/libro-illeggibile-mn-1.html. Acesso em: 18 dez. 2024.
MUNARI, Bruno. Um livro ilegível. In: MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2008. p. 210-220.
PIQUEIRA, Gustavo. De novo. 2017. Disponível em: https://www.gustavopiqueira.com.br/gr. Acesso em: 18 dez. 2024.
PIQUEIRA, Gustavo. De novo: Gustavo Piqueira. 2018. Disponível em: https://www.gustavopiqueira.com.br/gr. Acesso em: 15 dez. 2024.
PLAZA, Julio. O livro como forma de arte (I). Arte em São Paulo, São Paulo, n. 6, abr. 1982.
PLAZA, Julio. O livro como forma de arte II. Arte em São Paulo, São Paulo, n. 7, maio 1982.
PLAZA, Julio. Poemóbiles. In: Blog Coleção Livro de Artista. Belo Horizonte, 13 dez. 2017. Disponível em: https://eba.ufmg.br/colecaolivrodeartista/?tag=julio-plaza. Acesso em: 18 dez. 2024.
RAMOS, Elaine. Livro em processo. In: DERDYK, Edith (org.). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013. p. 95-110.
SILVEIRA, Paulo. A crítica e o livro de artista. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, Belo Horizonte, MG, v. 2, n. 3, p. 50-58, maio 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48523. Acesso em: 18 dez. 2024.
SILVEIRA, Paulo. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. DOI: https://doi.org/10.7476/9788538603900
SUDJIC, Deyan. A linguagem das coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010.
VILLAS-BOAS, André. Utopia e disciplina. Rio de Janeiro: 2AB Editora, 1998.
VOZES do designer gráfico com Gustavo Piqueira da Casa Rex - Encontros em Design Contemporâneo 2020. Lab Design Contemporâneo UNESP. Bauru, SP: Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, UNESP, 2020. 1 vídeo (2h38min.43). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=p-u4eeiSLCE. Acesso em: 9 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ELISA BUENO, Ana Carolina Zequin, Cassia Leticia Carrara Domiciano, Joedy Luciana Barros Marins Bamonte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.





