The teaching of Santomean native languages from the perspective of university students
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n4p68-91Keywords:
Native languages, Language policy, Teaching/learningAbstract
This article reflects the result of a study conducted with students from the Higher Institute of Education and Communication, an organic unit of the University of São Tomé and Príncipe, under the theme “The Teaching of Santomean Native Languages from the Perspective of University Students.” The aim is to provide reflection on the teaching of native languages in higher education in São Tomé and Príncipe. For the theoretical framework of this study, references were made to Dulce Pereira (2007), Ana Agostinho, Manuele Lima e Gabriel Araújo (2016), Esmael Fernandes (2023), Rita Gonçalves (2016), Rita Gonçalves e Tjerk Hagemeijer (2015) e Tjerk Hagemeijer (1999, 2009). The sample consisted of 40 undergraduate students from the Early Childhood and Basic Education programs. Based on the questionnaire applied, it was concluded that the teaching of native languages can help to demystify existing linguistic prejudice, strengthen cultural identity and tradition, and contribute to the promotion of learning alongside Portuguese.
Downloads
References
AGOSTINHO, A.; LIMA, M.; ARAÚJO, G. O lung’Iê na educação escolar de São Tomé e Príncipe. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 3, p. 591-618, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/rPRCqWDjXHvz3MyZmRdCd3q/. Acesso em: 6 jan. 2024.
ARAÚJO, G. A.; HAGEMEIJER, T. Dicionário livre santome/português. Livlu-nglandji santome/putugêji.cgconviv São Paulo: Hedra, 2013.
FERNANDES, E. Dificuldades do ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico em São Tomé e Príncipe. 2023. Tese (Doutorado em Línguística) – Universidade de Évora, Évora, 2023. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/35279. Acesso em: 10 jan. 2024.
GONÇALVES, R. M. G. Construções ditransitivas no português de São Tomé. 2016. Tese (Doutorado em Línguística) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/26409?locale=en. Acesso em: 16 jan. 2024.
GONÇALVES, R.; HAGEMEIJER, T. O português num contexto multilingue: o caso de São Tomé e Príncipe. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 87-107, 2015. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/31032/1/Goncalves%26Hagemeijer2015.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.
HAGEMEIJER, T. Ilhas de Babel: a crioulização no Golfo da Guiné. Lisboa: Editora Camões I. P., 1999. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/31027/1/Hagemeijer1999%28Rev.Camoes%29.pdf. Acesso em: 21 mar. 2024.
HAGEMEIJER, T. As línguas de S. Tomé e Príncipe. Revista de Crioulos de Base Lexical Portuguesa e Espanhola, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 1-27, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ulisboa.pt/bitstream/10451/31026/1/Hagemeijer%202009a%20(RCBLPE).pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.
PEREIRA, D. Crioulos de base lexical portuguesa. Lisboa: Editorial Caminho, 2007.
SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. Decreto n.º 19, de 14 de agosto de 2013. Aprova o alfabeto unificadopara escrita das línguas nativas de São Tomé e Príncipe. Diário da República, São Tomé e Príncipe, n. 102, p. 660-671, 14 ago. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esmael Fernandes, Ana Alexandra Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.
Funding data
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant numbers UIDB/00707/2025, Portugal













