Literacy Strategies In The Teaching Of History: Experiences In Action Investigation Of The PIBID/ History/UNB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p13-32

Keywords:

Literacy, Reading, History teachers, Action research, PIBID

Abstract

This article presents the results of an action research carried out by the PIBID History Subproject team (2022-2024) at UnB in two schools in the Brazilian Federal District, with the aim of collaborating in overcoming basic literacy problems – particularly those related to literacy skills, reading and writing – that hinder the development of learning in History. The subproject’s pedagogical actions combined Isabel Solé’s (2014) proposed ‘reading strategies’ with the methods and objectives of historical literacy, applying them to classroom reading activities involving didactic texts and historical sources. The results highlight the potential of action research both in teacher training and for strengthening the connection between university and school, by contributing to History teaching practices that address the specific learning needs of each school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susane Rodrigues de Oliveira, University of Brasília

PhD in History from the University of Brasília (UnB). Professor in the Department of History (HIS) and in the Graduate Program in History (PPGHIS) at the University of Brasília.

References

AISENBERG, Beatriz. La lectura en la enseñanza de la historia: las consignas del docente y el trabajo intelectual de los alumnos. Lectura y Vida, Buenos Aires, año 26, n. 3, p. 22-31, 2005. Disponível em: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a26n3/26_03_Aisenberg.pdf. Acesso em: 25 mar. 2024.

ALBRIGHT, Madeleine. Fascismo: um alerta. São Paulo: Planeta, 2018.

AZEVEDO, Patrícia Bastos de; MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. A sala de aula e a produção de sentido em práticas de letramento na história ensinada. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 559-580, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.8i2.00010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2008: história. Brasília, DF: MEC, 2007. (Anos finais do Ensino Fundamental).

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de avaliação da educação básica (Saeb). Brasília, DF: INEP, [2024]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. 25 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Brasília, DF: MEC, 1998.

CAIMI, Flávia Eloisa. Fontes históricas na sala de aula: uma possibilidade de produção de conhecimento histórico escolar? Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 129-150, mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.7963.

FASCISMO. In: SILVA, Kalina Vanderlei; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de conceitos históricos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 141-145.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Campinas: Papirus, 2003.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

INAF – INDICADOR DE ALFABETISMO FUNCIONAL. Inaf Brasil 2018: resultados preliminares. São Paulo: INAF, 2018. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf. 25 mar. 2024.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 6. ed. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2024. Disponível em: https://pesquisa.prolivro.org.br/press-kit-retratos-da-leitura-no-brasil. Acesso em: 24 abr. 2025.

JORDÃO, Rosana dos Santos. A pesquisa-ação na formação inicial de professores: elementos para a reflexão. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: Anped, 2004. p. 1-16. Disponível em: https://legado.anped.org.br/biblioteca/item/pesquisa-acao-na-formacao-inicial-de-professores-elementos-para-reflexao. Acesso em: 24 abr. 2025.

KLEIMAN, Ângela B. Compreensão leitora. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (org.). Glossário CEALE: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 61-62.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. 2. ed. São Paulo: Unesp Digital, 2019.

MANKE, Lisiane Sias. Leitura em aulas de história: práticas e possibilidades de ensino-aprendizagem. Educação, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 287-297, nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.28677.

OLIVEIRA, Susane Rodrigues de. A formação de professores-pesquisadores no curso de História da UnB: uma análise da proposta curricular das atividades de estágio supervisionado. Mosaico, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.18224/mos.v8i2.4431.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, jan./jun. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300013.

PORTO, Ana Paula Teixeira; SILVA, Denise Almeida da; RETTENMAIER, Miguel. Formação de leitores no Brasil: um processo de muitos nós. Língua & Literatura, Frederico Westphalen, v. 17, n. 30, p. 27-37, mar. 2016. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/revistalinguaeliteratura/article/view/2105. Acesso em: 24 abr. 2025.

ROCHA, Helenice Bastos. Letramento(s) histórico(s): uma proposta plural para o ensino e a aprendizagem de História. Territórios e Fronteiras, Cuiabá, v. 13, n. 2, p. 275-301, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.22228/rtf.v13i2.1061.

SILVA, Marcos Antônio. Letramento no ensino de História. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 12, n. 17, p. 111-130, out. 2011. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2011v12n17p111.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Tradução de Cláudia Schilling. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 2014. E-book. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Estrat%C3%A9gias-Leitura-Isabel-Sol%C3%A9-ebook/dp/B01690SVG4/ref=tmm_kin_swatch_0. Acesso em: 24 abr. 2025.

STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. 4. ed. Madrid: Morata, 1998. (Colección Pedagogia, La pedagogia hoy).

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009.

Published

2025-06-30

How to Cite

Oliveira, S. R. de. (2025). Literacy Strategies In The Teaching Of History: Experiences In Action Investigation Of The PIBID/ History/UNB: . História & Ensino, 31(1), 13–32. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p13-32

Issue

Section

Artigos