Essay On The History Of The Union Organization Of Workers In Education In Brazil (1983-1991)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p178-199Keywords:
Associativism, Brazil, CNTE, CPB, History of educationAbstract
In this essay of educational-historical interpretation, we aim to reflect on the union organization of education workers in Brazil, which underwent an intense process of transformation – even metamorphosis – between the fall of the civil-military dictatorship and the establishment of a democratic-electoral political regime. The manuscript focuses on the national organization of public basic education workers, centering its analytical concerns on the historical period from 1983 to 1991. This era of profound institutional changes coincided with a transition in the political-organizational locus and the substantial transformation of the Confederation of Teachers of Brazil (CPB), which notably renamed itself the National Confederation of Education Workers (CNTE). The text investigates and analyzes key social episodes and changes that influenced political trajectories, marked the transition, and shaped the struggle for hegemony within the national entity. It also highlights the CNTE’s interventions in the National Education Conferences, the creation of the National Forum in Defense of Public Schools (1987), and the debates preceding the National Constituent Assembly (1988). In our historical-educational interpretation, the CNTE emerged under the influence of a new model of class-based union organization, characterized by workplace representation, social confrontation, and opposition to collaboration with governments—a model known as “new unionism.” Unlike other union organizations, this shift occurred within the former CPB, advocating politically and socially for the unity of the category.
Downloads
References
BAUER, Carlos et al (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2017. v. 3.
BAUER, Carlos; FREITAS, Viviane; LANÇA, Hélida; PAIVA, Luis Roberto Beserra de; OLIVEIRA, Maria Crisneilandia Bandeira de; PEREIRA FILHO, Sebastião Carlos; MORAES, Carin Sanches de (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2013. v. 1.
BAUER, Carlos; FREITAS, Viviane; LANÇA, Hélida; PAIVA, Luis Roberto Beserra de; OLIVEIRA, Maria Crisneilandia Bandeira de; PEREIRA FILHO, Sebastião Carlos; MORAES, Carin Sanches de (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2015. v. 2.
CARTA de Goiânia. In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, 4., 1986, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: ANDE, 1986. p. 1-3.
CNTE - CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO. Resoluções do Congresso Nacional de Unificação dos Trabalhadores em Educação. Brasília, DF: CNTE, 1990. Arquivo da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação.
DAL ROSSO, Sadi et al. (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Brasília, DF: Paralelo 15, 2011. v. 1.
DAL ROSSO, Sadi; FERREIRA, Márcia Ondina Vieira; GINDIN, Julian (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: teoria, história e movimentos. Brasília: Paralelo 15, 2013. v. II.
FERREIRA JR., Amarílio. Movimento de professores e organizações de esquerda durante a ditadura militar. In: DAL ROSSO, Sadi et al. (org.). Associativismo e sindicalismo dos trabalhadores em educação. Brasília, DF: Paralelo 15, 2011. v.1, p. 47-67.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação: um novo olhar sobre a década de 80. São Paulo. Cortez, 2005. 118p. (Coleção Questões da Nossa Época).
MONLEVADE, João Antônio Cabral de. A valorização dos educadores na constituição de 1988: antecedentes e consequentes. Brasília, DF: Senado Federal, 2008. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/outras-publicacoes/volume-v-constituicao-de-1988-o-brasil-20-anos-depois.-os-cidadaos-na-carta-cidada/educacao-e-cultura-a-valorizacao-dos-educadores-na-constituicao-de-1988-antecedentes-e-consequentes/view.
MONLEVADE, João Antônio Cabral de. Professores e sindicalismo no Brasil: da profissionalização à luta de classes. São Paulo: Cortez, 2009.
MONLEVADE, João Antônio Cabral de. Valorização salarial dos professores: o piso salarial nacional como instrumento de valorização dos professores da educação básica pública. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
PINHEIRO, Camila Mendes. O Fórum Nacional em defesa da escola pública e o princípio de gestão democrática na Constituição Federal de 1988. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2015.
ROCHA, Maria da Consolação. Políticas de valorização do magistério: remuneração, plano de carreira, condições de trabalho – uma análise da experiência de Belo Horizonte. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Bauer, Sebastião Carlos Pereira Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















