Essay On The History Of The Union Organization Of Workers In Education In Brazil (1983-1991)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p178-199

Keywords:

Associativism, Brazil, CNTE, CPB, History of education

Abstract

In this essay of educational-historical interpretation, we aim to reflect on the union organization of education workers in Brazil, which underwent an intense process of transformation – even metamorphosis – between the fall of the civil-military dictatorship and the establishment of a democratic-electoral political regime. The manuscript focuses on the national organization of public basic education workers, centering its analytical concerns on the historical period from 1983 to 1991. This era of profound institutional changes coincided with a transition in the political-organizational locus and the substantial transformation of the Confederation of Teachers of Brazil (CPB), which notably renamed itself the National Confederation of Education Workers (CNTE). The text investigates and analyzes key social episodes and changes that influenced political trajectories, marked the transition, and shaped the struggle for hegemony within the national entity. It also highlights the CNTE’s interventions in the National Education Conferences, the creation of the National Forum in Defense of Public Schools (1987), and the debates preceding the National Constituent Assembly (1988). In our historical-educational interpretation, the CNTE emerged under the influence of a new model of class-based union organization, characterized by workplace representation, social confrontation, and opposition to collaboration with governments—a model known as “new unionism.” Unlike other union organizations, this shift occurred within the former CPB, advocating politically and socially for the unity of the category.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Bauer, Nove de Julho University

Professor in the Graduate Program in Education (PPGE) at Universidade Nove de Julho (Uninove) and Productivity Researcher (PQ) at the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).

Sebastião Carlos Pereira Filho, Nove de Julho University

Lawyer and Specialist in Public Law from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais. Master in Education from Universidade Nove de Julho/SP, popular educator, author of educational articles, speaker, and member of the Brazilian Institute of Political and Social Studies (Ibeps).

References

BAUER, Carlos et al (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2017. v. 3.

BAUER, Carlos; FREITAS, Viviane; LANÇA, Hélida; PAIVA, Luis Roberto Beserra de; OLIVEIRA, Maria Crisneilandia Bandeira de; PEREIRA FILHO, Sebastião Carlos; MORAES, Carin Sanches de (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2013. v. 1.

BAUER, Carlos; FREITAS, Viviane; LANÇA, Hélida; PAIVA, Luis Roberto Beserra de; OLIVEIRA, Maria Crisneilandia Bandeira de; PEREIRA FILHO, Sebastião Carlos; MORAES, Carin Sanches de (org.). Associativismo e sindicalismo em educação no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2015. v. 2.

CARTA de Goiânia. In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, 4., 1986, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: ANDE, 1986. p. 1-3.

CNTE - CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO. Resoluções do Congresso Nacional de Unificação dos Trabalhadores em Educação. Brasília, DF: CNTE, 1990. Arquivo da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação.

DAL ROSSO, Sadi et al. (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Brasília, DF: Paralelo 15, 2011. v. 1.

DAL ROSSO, Sadi; FERREIRA, Márcia Ondina Vieira; GINDIN, Julian (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: teoria, história e movimentos. Brasília: Paralelo 15, 2013. v. II.

FERREIRA JR., Amarílio. Movimento de professores e organizações de esquerda durante a ditadura militar. In: DAL ROSSO, Sadi et al. (org.). Associativismo e sindicalismo dos trabalhadores em educação. Brasília, DF: Paralelo 15, 2011. v.1, p. 47-67.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação: um novo olhar sobre a década de 80. São Paulo. Cortez, 2005. 118p. (Coleção Questões da Nossa Época).

MONLEVADE, João Antônio Cabral de. A valorização dos educadores na constituição de 1988: antecedentes e consequentes. Brasília, DF: Senado Federal, 2008. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/outras-publicacoes/volume-v-constituicao-de-1988-o-brasil-20-anos-depois.-os-cidadaos-na-carta-cidada/educacao-e-cultura-a-valorizacao-dos-educadores-na-constituicao-de-1988-antecedentes-e-consequentes/view.

MONLEVADE, João Antônio Cabral de. Professores e sindicalismo no Brasil: da profissionalização à luta de classes. São Paulo: Cortez, 2009.

MONLEVADE, João Antônio Cabral de. Valorização salarial dos professores: o piso salarial nacional como instrumento de valorização dos professores da educação básica pública. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

PINHEIRO, Camila Mendes. O Fórum Nacional em defesa da escola pública e o princípio de gestão democrática na Constituição Federal de 1988. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2015.

ROCHA, Maria da Consolação. Políticas de valorização do magistério: remuneração, plano de carreira, condições de trabalho – uma análise da experiência de Belo Horizonte. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

Published

2025-06-30

How to Cite

Bauer, C., & Pereira Filho, S. C. (2025). Essay On The History Of The Union Organization Of Workers In Education In Brazil (1983-1991) . História & Ensino, 31(1), 178–200. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p178-199

Issue

Section

História da Educação