History and teaching during the military dictatorship in Brazil: a reflection from the memories of an adventist teacher (1954-1982)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p485Keywords:
Memory. Teaching of history, Military dictatorship, BrazilAbstract
This text presents an undergraduate thesis towards a Degree in History at the Adventist University of São Paulo in Engenheiro Coelho. The object of discussion was the teaching memories of a Seventh-day Adventist history teacher during the military dictatorship in Brazil (1964-1985). The objective of the study was to contribute with new perspectives regarding the teaching of History during the Brazilian military dictatorship and to analyze the discourses involved in the narrative of "elders" about their past, exploring oral history as a methodology of historical construction. The teacher interviewed with semi-structured questionnaires was Luiz Contrera, 91 years old. He described his formative process and years of teaching in different schools in the state of Sao Paulo and in the capital, without taking an activist stance. As theoretical basis, authors from the fields of memory and historiography were chosen to problematize the narratives of the interviewee, among them are, Ferreira Junior e Bittar (2006), Lira (2010), Prado (2014), Bosi (1994), Pollock (1989), Pollak (1992), Portelli (2006) e Thompson (2002). The study concluded that teacher Luiz's reports were largely consistent with the history of the period. However, his reports revealed important aspects of the teaching reality that serve for reflection on the various layers involved in the issueDownloads
Download data is not yet available.
References
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: memória dos velhos. 13. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary; PINSKY, Carla Bassanezi (org.). História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
FERREIRA JUNIOR, Amarilio; BITTAR, Marisa. A ditadura militar e a proletarização dos professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1159-1179, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n97/a05v2797.pdf . Acesso em: 1 mar. 2017.
FONSECA, Thais Nívia de Lima. O ensino de história do Brasil: concepções e apropriações do conhecimento histórico (1971-1980). In: CERRI, Luis Fernando (org). O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2007. p. 35-54.
LIRA, Alexandre Tavares do Nascimento. A legislação de educação no Brasil durante a ditadura militar (1964-1985): um espaço de disputas. 2010. Tese (Doutorado em história social) - Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.
MATTOS, Paulo Ayres. Um bispo na luta popular. In: DIAS, Zwinglio Mota (org.) Memórias ecumênicas protestantes: os protestantes e a ditadura: colaboração e resistência. Parceria: Rio de Janeiro, 2014. p. 117-125.
PLAZZA, Rosimary; PRIORI, Angelo. O ensino de história durante a ditadura militar. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/956-4.pdf. Acesso em: 1 set. 2017.
POLLOCK, Jackson. Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15,1989.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212,1992.
PORTELLI, Alessandro. O massacre de Civitella Val di Chiana (Toscana, 29 de junho de 1944): mito e política, luto e senso comum. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 103-130.
PRADO, Eliane Mimesse. A disciplina história nos anos da ditadura militar. Jundiaí: Paço Editorial, 2014.
REVISTA ATALAIA, Tatuí, SP, Jan. 1967.
REVISTA ATALAIA. Tatuí, SP, jul. 1966. SANTOS, Antônio César de Almeida. Fontes orais: testemunhos, trajetórias de vida e história. Revista Via Atlântica, São Paulo, n. 4, p.1-10, 2000.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.
THOMPSON, Alistair. Histórias (co) movedoras: história oral e estudos de migração. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 22, n. 44, p. 341- 364, 2002.
TIMM, Alberto Ronald. A Igreja Adventista de Campos dos Quevedos 1905- 2005. Engenheiro Coelho, SP: Centro Universitário Adventista de São Paulo, 2005.
TOURTIER-BONAZZI, Chantal de. Arquivos: Propostas metodológicas. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 233-246.
USP - Universidade de São Paulo. Instituto de Educação Caetano de Campos. Disponível em: http://www.imagens.usp.br. Acesso em: 19 out. 2017.
VEDANA, Léa Maria. A educação em SC nos anos 60. Revista Esboços, Florianópolis, v. 5, n. 5, p. 39-47, dez. 1997.
VOLDMAN, Danièle. Definições e usos. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 33-42.
WHITE, Ellen. Obreiros evangélicos. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1993.
WHITE, Ellen. Testemunhos seletos. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1985. v. 3
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary; PINSKY, Carla Bassanezi (org.). História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
FERREIRA JUNIOR, Amarilio; BITTAR, Marisa. A ditadura militar e a proletarização dos professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1159-1179, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n97/a05v2797.pdf . Acesso em: 1 mar. 2017.
FONSECA, Thais Nívia de Lima. O ensino de história do Brasil: concepções e apropriações do conhecimento histórico (1971-1980). In: CERRI, Luis Fernando (org). O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2007. p. 35-54.
LIRA, Alexandre Tavares do Nascimento. A legislação de educação no Brasil durante a ditadura militar (1964-1985): um espaço de disputas. 2010. Tese (Doutorado em história social) - Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.
MATTOS, Paulo Ayres. Um bispo na luta popular. In: DIAS, Zwinglio Mota (org.) Memórias ecumênicas protestantes: os protestantes e a ditadura: colaboração e resistência. Parceria: Rio de Janeiro, 2014. p. 117-125.
PLAZZA, Rosimary; PRIORI, Angelo. O ensino de história durante a ditadura militar. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/956-4.pdf. Acesso em: 1 set. 2017.
POLLOCK, Jackson. Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15,1989.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212,1992.
PORTELLI, Alessandro. O massacre de Civitella Val di Chiana (Toscana, 29 de junho de 1944): mito e política, luto e senso comum. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 103-130.
PRADO, Eliane Mimesse. A disciplina história nos anos da ditadura militar. Jundiaí: Paço Editorial, 2014.
REVISTA ATALAIA, Tatuí, SP, Jan. 1967.
REVISTA ATALAIA. Tatuí, SP, jul. 1966. SANTOS, Antônio César de Almeida. Fontes orais: testemunhos, trajetórias de vida e história. Revista Via Atlântica, São Paulo, n. 4, p.1-10, 2000.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.
THOMPSON, Alistair. Histórias (co) movedoras: história oral e estudos de migração. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 22, n. 44, p. 341- 364, 2002.
TIMM, Alberto Ronald. A Igreja Adventista de Campos dos Quevedos 1905- 2005. Engenheiro Coelho, SP: Centro Universitário Adventista de São Paulo, 2005.
TOURTIER-BONAZZI, Chantal de. Arquivos: Propostas metodológicas. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 233-246.
USP - Universidade de São Paulo. Instituto de Educação Caetano de Campos. Disponível em: http://www.imagens.usp.br. Acesso em: 19 out. 2017.
VEDANA, Léa Maria. A educação em SC nos anos 60. Revista Esboços, Florianópolis, v. 5, n. 5, p. 39-47, dez. 1997.
VOLDMAN, Danièle. Definições e usos. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 33-42.
WHITE, Ellen. Obreiros evangélicos. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1993.
WHITE, Ellen. Testemunhos seletos. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1985. v. 3
Downloads
Published
2019-07-29
How to Cite
Xavier, J. S., Ávila, J. C., Silva, P. S. da, & Santos Junior, W. B. dos. (2019). History and teaching during the military dictatorship in Brazil: a reflection from the memories of an adventist teacher (1954-1982). História & Ensino, 25(1), 485–508. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p485
Issue
Section
História da Educação
License
Copyright (c) 2019 História & Ensino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















