Profession, Historian: The Establishment Of The Bachelor’s Degree Program In History At The Federal University Of Grande Dourados (Ufgd)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p102-129Keywords:
History, Bachelor's Degree, Regulation, UFGD, DouradosAbstract
The regulation of the historian profession in Brazil, through Law No. 14.038, enacted on August 17, 2020, was celebrated by a generation of historians, especially by professionals in Basic Education. The profession's formal recognition contributes to dispelling the notion of the natural historian and acknowledges individuals qualified to practice the profession. The regulation can also be considered a stimulus for the enhancement of Bachelor of History programs in the country. In this perspective, this article aims to discuss the process of creating the Bachelor of History program at the Federal University of Grande Dourados (UFGD) in 2010, relying on minutes of regular and extraordinary meetings approved by the Course Coordination between 2004 and 2008. The analysis reveals that, within the context of Higher Education expansion and the newly established UFGD, the implementation process of the Bachelor of History was entangled in an institutional narrative that extended beyond the discipline, leading to differing interpretations on the feasibility of its implementation.
Downloads
References
ANPUH em festa: o direito à história e a trajetória de luta. Marília: Associação Nacional de História – ANPUH, 19 ago. 2020. 1 vídeo (2h13min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_qBnGSHjosk. Acesso em: 23 set. 2020.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2011.
BENFICA, Tiago A. H. História e Universidade: a institucionalização do campo histórico na Universidade Estadual de Mato Grosso/Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1968-1990). 2016. 379f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados, 2016.
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI.. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em: 1 out. 2020.
BRASIL. Lei nº 14.038, de 17 de agosto de 2020. Dispõe sobre a regulamentação da profissão de Historiador e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.038-de-17-de-agosto-de-2020-272747785. Acesso em: 23 set. 2020.
BRASIL. Veto à regulamentação da profissão de historiador é rejeitado pelo Congresso. Agência Senado, Brasília, 12 ago. 2020b. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/senado-rejeita-veto-a-regulamentacao-da-profissao-de-historiador. Acesso em: 24 set. 2020.
COELHO, Fabiano. O PIBID/UFGD/história: leituras históricas e formação docente. In: MOURA, Noemia dos S. P. et al. Pibid na UFGD: reflexão acerca da gestão (2014-2018). Jundiaí: Paco Editorial, 2018. p. 41-58.
COELHO, Mauro C. Cartografia da graduação: censo da formação inicial em História (Licenciatura e Bacharelado) no Brasil. Vitória: Editora Milfontes, 2021.
DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Tempo e Argumento. Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 5-22, jan./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304012012005
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Indicadores de qualidade da educação superior. Brasília, DF: INEP, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/indicadores-de-qualidade-da-educacao-superior. Acesso em: 5 jul. 2023.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2019. Brasília, DF: MEC, INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/.../Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 5 jul. 2023.
JESUS, Nauk M. de; PERLI, Fernando. A produção de lugares na formação docente: experiências no Laboratório de Ensino de História da UFGD. História & Ensino. Londrina, v. 21, n. 2, p. 209-234, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p209
LACHI, Antonio L. O curso de história da Universidade Federal da Grande Dourados: desde os primórdios até os dias atuais (aspectos, fatos, memória...). Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 18, p. 11-34, jul./dez. 2008.
LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. In: FONSECA, Thaís N. L. (org.). História e memória. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003. p. 525-541.
LUCA, Tania Regina de. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2020.
ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente e o contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2016.
SILVA, Norma L. da; FERREIRA, Marieta de M. Os caminhos da institucionalização do ensino superior de história. História & Ensino, Londrina, v. 2, n. 17, p. 283-306, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p283
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Coordenadoria do Curso de História Atas. Dourados: FCH, 2004 a 2010.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Faculdade de Ciências Humanas. Projeto pedagógico de curso: história, licenciatura e bacharelado. Dourados: UFGD, 2017. Disponível em: https://files.ufgd.edu.br/.../PPC_CURSO_DE_HISTORIA_2017.pdf. Acesso em: 11 jul. 2023.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Faculdade de Ciências Humanas. Projeto pedagógico de curso: história, licenciatura e bacharelado. Dourados: UFGD, 2009.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Faculdade de Ciências Humanas. Projeto pedagógico de curso: história, licenciatura e bacharelado. Dourados: UFGD, 2011.
UFGD - UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Conselho Universitário. Resolução nº. 90, de 25 de setembro de 2009. Dourados: UFGD, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabiano Coelho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















