The use of digital technologies in teaching english at the full-time education school Luíza Távora - Jucás/Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n4p1141Keywords:
Digital technologies, English language, Developement of autonomyAbstract
History shows us that the advancement of technology and the educational process have been changing over time and it is a fact that English language teaching together with technology has been gaining more space in the school environment. This article aims to analyze the relevance and use of technologies as pedagogical resources in English language classes by teachers. Based on this objective, we analyzed some aspects such as how technologies are used and the role of the teacher in this perspective. To achieve this objective, we describe in this article an exploratory approach, being a descriptive research, whose method used for data collection was bibliographical research and also the data collection instrument for conducting interviews with some teachers. From the research and interviews carried out, it was possible to understand that digital technologies can enhance the learning of the English language, facilitating more dynamic and interactive learning, thus developing the communicative skills and abilities present in English: speaking, listening, writing and reading. Subsequently, this article also shows the methods used and the results on pedagogical practices and the proper preparation of teachers for the use of digital resources, thus making a parallel between teaching and meaningful learning.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth de. As novas tecnologias em sala de aula. [Entrevista cedida a] Elisângela Fernandes. Nova Escola Gestão, São Paulo, 1 jun. 2010. Disponível em: https://gestaoescolar.org.br/conteudo/627/maria-elizabeth-de-almeida-fala-sobre-tecnologia-na-sala-de-aula. Acesso em: 10 mar. 2023.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.
BRAGA, Junia de Carvalho Fidelis. Integrando tecnologias no ensino de inglês nos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Edições SM, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em out. 2024.
CARR, Paul R.; PORFILIO, Brad J. Computers, the media and multicultural education: seeking engagement and political literacy. Intercultural Education, Abingdon, v. 20, n. 2, p. 91-107, Apr. 2009. DOI 10.1080/14675980902922200.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 1981.
GABRIEL, Martha. Educ@r: a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.
LEFFA, Vilson J. Por um ensino de idiomas mais includente no contexto social atual. In: LIMA, Diógenes Cândido de (org.). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola, 2009. p. 113-123.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
OLIVEIRA, Maria Vanessa Soares de. Importância do ensino de língua inglesa em sala de aula. Itaporanga: Universidade Federal da Paraíba, 2018.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013
SANTOS, Lucíola Licinio de C. P. Formação do professor e pedagogia crítica. In: FAZENDA, Ivani. A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995. p. 17-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cristina Oliveira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














