Micro-teaching
practical training instrument
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n3p50-67Keywords:
Initial teacher training, Praxis, Micro-teachingAbstract
This article presents part of a doctoral research that analyzed the potential of didactic devices based on an active methodology concept - directed study, analysis of class scenes, micro-teaching - as enabling the professional development of teachers in initial training (TIT). The analysis presented in this work focuses on the micro-teaching in a training experience that followed the course of a TIT in the Teaching Practices course. The analysis considered fictionalization as a training strategy that facilitates the development of the TIT's atoriality. The research was guided by the assumptions of Sociodiscursive Interactionism, considering teaching knowledge and capabilities and atoriality (Bronckart, 2006) related to the conception of active methodology and the concept of praxis (Konder, 1992). To analyze the micro-teaching - a device that allows access to the teaching action of the TIT -, we used the synopsis tool (Schneuwly; Dolz; Ronveaux, 2006), which enabled a contrastive analysis in order to identify the mobilization of teaching knowledge and its evolution. The results of the data analysis indicate that the fictionalization strategy is effective for experiencing a more practical training, linked to the need to build meaningful experiences. In the subjects' previous experiences with teaching and its (re)signification through an activity that encourages action to solve a problem, we find signs of the development of a teaching professionality.
Downloads
References
ALLEN, Dwight W. Preface. In: BRUN, Edna Pagliari; MIRANDA, Ana Karla Pereira de. Micro-teaching: a description. California: Stanford University, 1967. p. 1-2.
AMIGUES. René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Anna Rachel (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-53.
ANDRADE, Cleovia Almeida; BRUN, Edna Pagliari. Estágio obrigatório de línguas e literatura: uma proposta inovadora com práticas de ensino mais significativas. In: BRUN, Edna Pagliari; MIRANDA, Ana Karla Pereira de (org.). Letras em foco: ensino, pesquisa, extensão e formação de professores. Campo Grande: EDUFMS, 2021. v. 1, p. 229-260.
BERBEL, Neusi A. Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan. /jun. 2011.
BONAMIGO, Elcio Luiz; DESTEFANI, Amanda dos Santos. A dramatização como estratégia de ensino da comunicação de más notícias ao paciente durante a graduação médica. Revista Bioética, Brasília, v. 18, n. 3, p. 725-742, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.
CARRAVETTA, Luiza Maria Cezar. Do microensino à vídeo-aula na era digital. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 48-65, maio/jun. 2015.
CLOT, Yves. A função psicológica do trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
CUSTÓDIO, José de Arimathéia Cordeiro. A atualidade e necessidade do microensino. Diálogo e Interação, Cornélio Procópio, v. 3, p. 1-7, 2010.
DREY, Rafaela. Fetzner. O ensino de língua inglesa na prática: micropráticas de ensino como estratégia de formação inicial de professores de língua estrangeira. Textos FCC, São Paulo, v. 57, p. 33-51, nov. 2019.
GAGNON, Roxane. Former à enseigner l'argumentation orale: de l'objet de formation à l'objet enseigné en classe de culture générale. 2010. 500 f. Thesis (Doctorat en Sciences de l'Education) - Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education, Université de Genève, Genève, 2010.
HILA, Cláudia Valéria Doná. O microensino como instrumento de formação de professor de língua portuguesa. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 31, n. 1, 2009, p. 33-41.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LAURENTINO, Vânia Márcia da Silva. A dramatização no estágio supervisionado: o role playing auxiliando na formação dos professores de ciências e biologia - reflexões e contribuições. Revista EDaPECI, São Cristóvão, SE, v. 15, n. 1, p. 88-101, jan. /abr. 2015.
MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antónia (org.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.
SANT'ANNA, Flávia Maria. Microensino e habilidades técnicas do professor. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1979.
SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; ROJO, Roxane Helena Rodrigues; CORDEIRO, Glaís Sales. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2004. p. 19-34.
SCHNEUWLY, Bernard. Les outils de l'enseignant: un essai didactique. Repères. Recherches en didactique du français langue maternelle, Lyon, FR, v. 22, n. 1, p. 19-38, 2000.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim; RONVEAUX, Christophe. Le synopsis: um outil pour analyser les objets enseignés. In: PERRIN-GLORIAN, Marie-Jeanne; REUTER, Yves. Les méthodes de recherche en didactiques: actes du premier séminaire international sur les méthodes de recherches en didactiques de juin 2005. Villeneuve d'Ascq: Presses Universitaires du Septentrion, 2006. p. 175-189.
SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 469-229, dez. 2014.
TOBASE, Lucia; GESTEIRA, Elaine Cristina Rodrigues; TAKAHASHI, Regina Toshie. Revisão de literatura: a utilização da dramatização no ensino de enfermagem. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 214-228, jan./abr. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciene Paula Machado Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors' style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.










