Exploring of lifestyles spaces: pedagogical possibilities for geography classes in rural education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2025.v11.51146

Keywords:

Understanding the World, Critical Citizenship, Geotechnology, Geographic Scale

Abstract

The Geography course syllabus is very important when it comes to rural education, because the aspects of the students' lives can be incorporated into the teaching process. That is why it is fundamental to value the rural spaces and strengthen the students' rural identity in education, promoting a sense of appreciation and belonging through content related to the local scale. This paper aims to analyze the Geography course that is offered to students in rural education, contributing to the appreciation and strengthening of their sense of belonging when it comes to the communities in which they are inserted. The methodological approach consists of bibliographic research as well as an analytical report of a pedagogical strategy that included geotechnology in the classroom, such as the Google Earth software. It is possible to highlight that exploring and understanding the places in which the students live can promote critical citizenship and the appreciation of local communities, which can contribute to their development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual do Paraná

Possui graduação em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual do Paraná (2021), graduação em Geografia Bacharelado pela Universidade Estadual do Paraná (2022) e mestrado em Sociedade e Desenvolvimento pela Universidade Estadual do Paraná (2023). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. 

Marcos Clair Bovo, Universidade Estadual do Paraná- Campus de Campo Mourão.

Docente do Curso de graduação Geografia e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Sociedade e Desenvolvimento da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Líder do grupo de Estudos Urbanos da FECILCAM (GEURF). Email: mcbovo69@gmail.com

References

BRASIL. Lei nº 9394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 12 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução 01 de abril de 2002. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Brasília, DF: MEC, 2002. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1380 0-rceb001-02-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 jul. 2024.

CALLAI, Helena Copetti. A geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? Terra Livre, São Paulo, SP, v. 1, n. 16, p. 133–152, 2015. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/353 Acesso em: 1 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2001.353

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, Campinas, SP, v. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt. Acesso em: 1 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. (Coleção Educação e Comunicação, v. 1).

IBAM - INSTITUTO BRASILEIRO DE ADMINISTRAÇÃO MUNICIPAL. Introdução à geotecnologia: caderno de estudo. Fundo Amazônia. Rio de Janeiro, RJ: IBAM, 2015. Disponível em: https://www.fundoamazonia.gov.br/export/sites/default/pt/.galleries/documentos/acervo-projetos-cartilhas-outros/IBAM-Introducao-Geotecnologia-caderno-estudo.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

LOBATO, Monteiro. Urupês. São Paulo: Editora Globo, 2007.

MÄDER, Maria P. M.; BEHRENS, Marilda A.; KOWALSKI, Raquel P. G. Experiência de aprendizagem por pares com suporte de rede social no ensino superior. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 9, p. 64917-64928, set. 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/52632. Acesso em: 1 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n9-299

MATOS, Maria I. S.; FERREIRA, Elton B. Pelos interiores - a invenção do caipira: cultura, tradição e cozinha. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 11, n. 27, p. 192 - 220, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180311272019192

MATURANA, Humberto. Fenomenología del conocer. Revista de Tecnologia Educativa, Santiago, v. 8, n. 3/4, 1983. ISSN 0259-5400 versão online.

PITANO, Sandro de C.; NOAL, Rosa E. O ensino da geografia a partir da compreensão do contexto local e suas relações com a totalidade. Geografia: Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 67-78, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/14530. Acesso em: 1 ago. 2024.

RÊGO, Ernesto E.; SERAFIM, Maria L. A utilização dos aplicativos Google Maps e Google Earth no ensino de geografia: múltiplas possibilidades. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2015, Campina Grande, PB. Anais eletrônicos [...]. Campina Grande: UFPB, 2015. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD1_SA4_ID1946_08052015200043.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.

SANTOS, Aline. T.; MIRANDA, Elinaldo. F. Educação do rural versus educação do campo: paradigmas e controvérsias. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista, BA, v. 6, n. 6, p. 134-146, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229303899.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.

SANTOS, Gisely Storch do Nascimento; AQUINO, Rafael Norberto de; ANDRADE, Fábio Santos de. A educação do campo e a participação popular: retrocessos e esperança, a luta contra forças antagônicas. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, MG, v. 21, n. 1, p. 197–218, 2024. Disponível em: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/1510. Acesso em: 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1510

TORRES, Mírian Rosa; SIMÕES, Willian. Educação do campo: por uma superação da educação rural no Brasil. 2011. Artigo (Especialização em Educação do Campo-EaD) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/38662/R%20-%20E%20-%20MIRIAM%20ROSA%20TORRES.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 jul. 2024.

Published

2025-08-13

How to Cite

Oliveira, J. R. de, & Bovo, M. C. (2025). Exploring of lifestyles spaces: pedagogical possibilities for geography classes in rural education. Geographia Opportuno Tempore, 11(1), e51146. https://doi.org/10.5433/got.2025.v11.51146