“Written In Mimoso Style And The Fruits Of Dedicated Study”: Isabel Gondim And The Reception Of The Work Reflections To My Students (1873-1910)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p154-177

Keywords:

Reception, Printed matter, Female education, Isabel Gondim

Abstract

This article seeks to analyze the context of production of the work “Reflections to my students” by professor Isabel Gondim (1839-1933). Through her teaching practice, the intellectual (Sirinelli, 2007) mobilized her practical knowledge, with the readings carried out throughout her training and dedicated herself to producing a manual aimed at female education. Thus, the aim of this work is to understand the context of production, reception in periodicals of the period and analysis of the work. Furthermore, compare with other books that the author used as a basis to think about her reflections, the books produced by Jeanne Marie Leprince de Beaumont (1711-1780), João Baptista da Silva Leitão de Almeida Garrett (1799-1854) and José Ignacio Roquette (1801-1870). Through writing, Isabel Gondim mobilized the narrative to produce readings related to female education in a way that became intelligible and sensitive to the students. This book promoted a reconfiguration of teaching methodology, in which the experiences of the period, the norms adopted by the Catholic Church and legislation seek to standardize female behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ane Luise Silva Mecenas, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD in History from the University of Vale do Rio dos Sinos. Professor in the Department of History at CERES, Federal University of Rio Grande do Norte.

Magno Francisco de Jesus Santos, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD in History from the Fluminense Federal University. Professor in the Department of History at UFRN. Research Productivity Fellow (Level 2) at CNPq.

References

BLAKE, Augusto Victorino Alves Sacramento. Diccionario Bibliographico Brazileiro. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1895. v. 3.

CASCUDO, Luís da Câmara. História da Cidade do Natal. 3. ed. Natal: RN Econômico, 1999.

CASCUDO, Luís da Câmara. História do Rio Grande do Norte. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, 1955.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

CONSELHO Superior de Instrucção Pública. Jornal do Recife, Recife, n. 98, p. 3, 2 maio 1898.

GARRETT, Almeida. Da educação. 1. ed. Londres: Sustenance e Stretch, 1829.

GAZETA DE NOTÍCIAS. Rio de Janeiro, n. 120, p. 3, 30 abr. 1909. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=103730_04&pagfis=19797. Acesso em: 16 jan. 2024.

GONÇALVES, Maiara Juliana. Em cada esquina um poeta, em cada rua um jornal: a vida intelectual natalense (1889-1930). Rio de Janeiro: Autografia, 2022.

GONDIM, Isabel. Reflexões às minhas alumnas: para leitura nas escolas primárias do sexo feminino. Rio de Janeiro: Typographia Popular, 1879.

INSTITUTO Archeologico. Jornal do Recife, Recife, n. 27, p. 1, 28 nov. 1892.

MORAIS, Maria Arisnete Câmara de. Isabel Gondim: uma nobre figura de mulher. Natal: Terceirize, 2003.

NO PAQUETE Sergipe. Diário de Natal, Natal, n. 3647, p. 1, 2 mar. 1909.

NOBRE, Manoel Ferreira. Breve Notícia sobre a província do Rio Grande do Norte. 2. ed. Natal: Sebo Vermelho, 2011.

NOBRE, Manoel Ferreira. Breve notícia sobre a província do Rio Grande do Norte. 2. ed. Rio de Janeiro: Pongetti, 1971.

PINHEIRO, Rossana Kess Brito de Souza. Mãe-esposa e professora: educadoras no final do século XIX. 2009. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.

POBRES professores. A escola: Revista de Educação e Ensino, Rio de Janeiro, n. 3, p. 107-108, 1877. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=351199&pasta=ano%20187&pesq=&pagfis=282. Acesso em: 16 jan. 2024.

POMBO, Rocha. História do Rio Grande do Norte. Rio de Janeiro: Anuário do Brasil, 1922.

REFLEXÕES a minhas alumnas. Revista Illustrada, Rio de Janeiro, n, 208, p. 5, 1880.

RIO GRANDE DO NORTE. Collecção de leis provinciaes do Rio Grande do Norte. Natal: Governo Provincial, 1862. p. 3.

RIO GRANDE DO NORTE. Regulamento nº 21, de 9 de dezembro de 1865. Natal: Typographia Dois de Dezembro, 1865. (Colleção de Leis Provinciaes do Rio Grande do Norte).

RIO GRANDE DO NORTE. Regulamento nº 28, de 17 de dezembro de 1872. Rio Grande do Norte: Typographia Independente, 1874, p. 99-120.

ROQUETE, Joaquim Inacio. Código do bom tom, ou regras de civilidade e de bem viver no XIX século. Paris: Casa de J. P. Aillaud, 1845.

SANTOS, Ane Luíse Silva Mecenas; FERRONATO, Cristiano. “Antepassados meus com os acontecimentos revolucionários”: Isabel Gondim e a escrita da Revolução de 1817. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 11, n. 2, p. 59-68, 2022. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n2p59-68

SANTOS, Ane Luíse Silva Mecenas; SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Cheios de ardor patriótico: Isabel Gondim e a escrita de livros escolares de História do Brasil. In: KETTLE, Wesley Oliveira; VIEIRA, Ana (org.). Usos políticos e a história ensinada. Ananindeua: Cordovil, 2022. p. 205-2012.

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Maior somma de factos históricos, elucidados com mais methodo”: Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar (1873-1879). Almanack, Guarulhos, n. 29, p. 1-51, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-463329ea00420

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Scenas da História do Brazil”: Esmeralda Masson de Azevedo e a escrita de livros escolares de História para crianças. Revista História Hoje, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 204-230, 2017b. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v6i12.372

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Um conto moral que sirva de espelho da vida”: Balthazar Goes, um intelectual pensando o ensino de História. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 7, n. 2, p. 23-34, 2019a.

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. “Um operoso e erudito estudioso da história de nossa pátria”: Raphael Galanti e o ensino de História do Brasil (1896-1917). IHS: Antiguos Jesuitas en Iberoamérica, Córdoba, v. 7, n. 2, p. 42-62, 2019b. DOI: https://doi.org/10.31057/2314.3908.v7.n2.27670

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Ecos da modernidade: a arquitetura dos grupos escolares sergipanos (1911-1926). São Cristóvão: EDFUS, 2013.

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Ensino de História, espaços e cultura bandeirante: José Scaramelli e a escrita de livros escolares para crianças. História, Histórias, Brasília, v. 5, n. 9, p. 104-125, 2017a. DOI: https://doi.org/10.26512/hh.v5i9.10986

SANTOS, Magno Francisco de Jesus; SANTOS, Ane Luíse Silva Mecenas. Nos plácidos campos do papel, aos golpes da pena: Isabel Gondim e a recepção dos livros escolares de História do Brasil (1873-1913). Escritas: Revista do Curso de História de Araguaína, Araguaína, v. 15, n. 1, p. 148-168, 2023. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/15971/21538. Acesso em: 16 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.20873/vol15n01pp148-168

SANTOS, Magno Francisco de Jesus; SANTOS, Ane Luíse Silva Mecenas. Sobre um vistoso palanque, uma bella poesia: a pesquisa e o ensino de história pátria em Isabel Gondim (1870-1913). História (São Paulo), São Paulo, v. 43, p. 1-25, 2024.

SEDIÇÃO de 1817. Jornal do Recife, Recife, n. 171, p. 3, 26 jul. 1884.

SILVA, Maiara Juliana Gonçalves. Literatura na província: reflexões sobre o movimento literário natalense em tempos pré-republicano (1861 – 1889). COSTA, Bruno Balbino Aires da; FERNANDES, Saul Estevan (org.). Capítulos de História intelectual no Rio Grande do Norte. Natal: Editoraifrn, 2018. cap. 11, p. 284-312.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: FGV, 2007. p. 231-270.

UM LIVRINHO útil. A Nação: Jornal Político, Commercial e Litterario, Rio de Janeiro, n. 201, p. 3, 10 set. 1874.

VIDA social. O Paiz, Rio de Janeiro, n. 8923, p. 3, 10 mar. 1909.

WANDERLEY, Walter. Orações acadêmicas. Rio de Janeiro: Editora Pongetti, 1970.

Published

2025-06-30

How to Cite

Mecenas, A. L. S., & Santos, M. F. de J. (2025). “Written In Mimoso Style And The Fruits Of Dedicated Study”: Isabel Gondim And The Reception Of The Work Reflections To My Students (1873-1910) : . História & Ensino, 31(1), 154–177. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2025v31n1p154-177

Issue

Section

História da Educação